Interview o EUDR
- Podrobnosti
- Zveřejněno: 28.srpen 2025
- Zobrazení: 84
EUDR – „Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1115 o dodávání na trh EU a vývozu z EU některých komodit a produktů spojených s odlesňováním a znehodnocováním lesů“ (dále „nařízení“) je závazný legislativní nástroj Evropské unie, který se přímo uplatňuje ve všech členských státech.
Úvodní slovo k problematice nařízení EUDR, Mgr. Martin Polívka, DiS, předseda České lesnické společnosti, z. s.:
Nařízení nabývá účinnosti 30. 12. 2025, přičemž pro mikropodniky a malé podniky je jeho použitelnost odložena na 30. 06. 2026. Ač se povinnosti plynoucí z této legislativy stávají skutečností, řada dotčených subjektů o problematice nic neví, další část odmítá uvěřit, velká skupina doufá v další odložení účinnosti a pouze malá část danou skutečnost vzala jako fakt, které se musí přizpůsobit. Přestože v časopise Lesnická práce v současnosti běží série článků k danému tématu, považuji za přínosné členům ČLS, z. s. a našim čtenářům pro určité zjednodušení předložit platná fakta.
Na základě výše zmíněného problému jsem si dovolil oslovit paní Ing. Bc. Janu Čackou, ředitelku Národního lesnického institutu, pobočky v Jablonci nad Nisou, která se problematikou zabývá, a zároveň předsedkyni pobočného spolku České lesnické společnosti Liberec, p.s. a položil jí 5 základních otázek.
Interview s Ing. Janou Čackou, ředitelkou Národního lesnického institutu, pobočky v Jablonci nad Nisou:
Paní inženýrko, jaký je současný stav implementace EUDR?
Nařízení je s loňským odkladem použitelné k 30.12.2025, pro malé a mikropodniky s čistě teoretickou lhůtou posunuté ještě na 30.6.2026. Informační systém EUDR (IS EUDR) byl spuštěn v loňském roce, lze se do něj registrovat, v testovacím režimu lze zkoušet podávání prohlášení o náležité péči, je funkční i ostrý režim. Byl vydán benchmarking zemí – se zařazením ČR jako i ostatních státu EU v nízkém riziku. Byly zveřejněny a několikrát aktualizovány podpůrné dokumenty jako Často kladené otázky (FAQs), Vodítka a další. A v rámci přípravy České republiky?
Připravujeme se! Adekvátně situaci a také některým změnám, které přicházejí. ÚHÚL dnes Národní lesnický institut se novelou zákona č.226/2013 Sb. v souvislosti s Nařízením proti odlesňování stává od 1.1.2026 správním úřadem a hlavním příslušným orgánem. Jistě jste se na našich neustále doplňovaných webových stránkách setkal se všemi materiály , dokumenty a informacemi k této problematice. Za zmínku stojí vlastní materiály NLI, především Vodítka pro oblast LH Vodítka vlastníci lesů. K nim v dohledné době budou na stránkách zveřejněny návrhy Systémů náležité péče, stejně jako u EUTR ke stažení a volnému použití všem zájemcům. Uskutečnila se celá řada seminářů a webinářů. Na podzim chystáme na pobočkových úrovních NLI regionální akce pro majitele a správce lesa a OLH. Spolupracujeme s MZe na úpravách registrů jako je např. LPIS, který by měl být nástrojem pro prvek geolokalizace především pro drobné vlastníky lesa (LHO). Geolokalizace je celkově část EUDR nad kterou trávíme mnoho času, nejen pro domácí subjekty. Odpovídáme na konkrétní dotazy pokládané na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. . Testujeme IS EUDR, pomáháme subjektům se do něj registrovat. A samozřejmě neustále jednáme s Evropskou komisí, s ostatními příslušnými orgány, s MZE, s profesními svazy a komorami, reagujeme na aktuality, nové často kladené otázky, apod.
Z hlediska implementace EUDR je zde významné datum 29.6.2023. Co znamená pro lesnické hospodářské subjekty?
Datum 29.6.2023 je významné jakožto den vstupu Nařízení v platnost. Z praktického pohledu lesního hospodáře je však důležitější skutečnost, že na dřevo a dřevařské produkty, které jsou již nyní zahrnuty v Nařízení o dřevě (EUTR), se nové Nařízení proti odlesňování (EUDR) vztahuje pouze při realizaci těžby od 29.6.2023 a současně uvedení dříví na trh (prodeji) od 30.12.2025. Jednat se bude nejčastěji o sortimenty surové dřevo, palivové dřevo či řezivo. V ostatních případech (těžba před 29.6.2023 nebo prodej do 30.12.2025) se na předmětné dříví váže jen stávající EUTR, a to do konce přechodného období tj. 31.12.2028. Tato výjimka se pak váže na konkrétní dříví trvale, a i povinnosti odběratele / navazujícího zpracovatele (např. truhláře) jsou omezeny na prokázání „nároku“ na uvedenou výjimku.
Jiná situace je u produktů, které jsou obsaženy jen v Nařízení proti odlesňování; u těch není žádné přechodné období a nové povinnosti je třeba plnit od 30.12.2025 (opět jen u dříví těženého od 29.6.2023 a prodaného od 30.12.2025). U hospodářských subjektů, kteří ke dni 31.12.2020 (!) svou velikostí spadali do kategorie malý podnik, je stanoveno hraniční datum prodeje až od 30.6.2026. Jako příklad takovýchto nově zařazených produktů lze zmínit dřevěné kůly, dřevěné uhlí, židle nebo nádobí ze dřeva.
Oprostěme se nyní od komodit, které nesouvisí s lesním hospodářstvím. Co byste doporučila lesníkům, kteří jsou v roli hospodářským subjektů, aby se snažili v současnosti udělat, aby tak s péčí řádného hospodáře a v souladu s platnou legislativou učinili?
Podkládáte 5 otázek, já uvádím 5 kroků.
1. Zajímejte se! Nenechejte se ukolébat informacemi o návrhu na další odklad nebo dokonce zrušení Nařízení. Pravděpodobnost na podobné změny není vysoká. Kdo je připraven není zaskočen.
2. Registrujte se do IS EUDR včas! Zvláště pokud hospodaříte a prodáváte dřevo kontinuálně, počítáte s prodejem dřeva bezprostředně po začátku roku 2026, doporučuji registraci neodkládat. Jistě si dovedete představit, jak bude probíhat závěr roku 2025, jaký tlak bude na IS EUDR při registraci tisíců subjektů.
3. Připravte se technicky na povinnost podávání prohlášení o náležité péči, zvláště na geolokalizaci jako jednu z informací kterou do něj budete povinně vkládat! Rozhodnutí o tom, jak velké časové období a jaká část majetku bude součástí podávaného prohlášení o náležité péči je na každém vlastníkovi nebo správci. Zda s bude jednat o každou dodávku dřeva a tím geolokalizaci na PSK nebo se bude jednat až o roční výhled plánu s vazbou třeba na celé LHC. Pro každou z těchto variant musíte být připraven, např. mít vytvořen datový balíček ve standardním formátu GeoJSON17.
4. Komunikujte aktivně se svými odběrateli! Předávání informací v rámci celého konkrétního obchodního řetězce je naprosto zásadní. Zvláště velké subjekty připravují třeba i specifické postupy a s tím související požadavky, se kterými je nutné se seznámit a případně upravit vlastní mechanismy.
5. Nebuďte pasivní! Rada na závěr. Ačkoliv jsem se v úvodu vyjádřila skepticky k dalšímu odkladu nebo změnám samotného Nařízení, jsou samozřejmě možné. A pokud chcete prosadit jakoukoliv změnu, musíte ideálně přes profesní svazy nebo prostřednictvím ČLS, z. s. vyvíjet nátlak směrem ke kompetentním orgánům EU.
Kde mohou získat dotčené subjekty potřebné informace k problematice EUDR a na koho a s čím se mohou obrátit?
Na webových stránkách NLI jsou přehledně všechny potřebné informace i s odkazy na veškeré dokumenty a informace EU EUDR – nli.gov.cz. Nyní opravdu velmi apeluji na registraci do IS EUDR Informační systém (Registr náležité péče) – nli.gov.cz. Jak jsem zmínila výše, zcela jistě nás čeká „pekelný“ podzim a závěr roku. Informační systém EUDR není stejně jako jiné podobné systémy ideální, nastávají občas výpadky, jistě nemusím popisovat detailně všechny možné komplikace. Upozorňuji, že Informační systém EUDR je plně v rukou Komise. NLI a obecně žádný příslušný orgán nemá možnost za subjekty něco editovat, registrovat se, nemáme vliv na funkcionality ani design nebo technický stav! Ale můžeme podat pomocnou ruku. Ovšem nemáme neomezené kapacity.
Jak už jsem zmínil v úvodu, určitá část dotčených subjektů očekává další odložení účinnosti implantace EUDR. Jsou k tomu v současnosti nějaké oficiální informace?
Česká republika podporuje návrh na vytvoření další „bezrizikové“ kategorie zemí a další změny, jak se jednoznačně vyjádřil Ministr zemědělství ČR pan Marek Výborný například ve svém dopise Komisařce pro životní prostředí paní Jessice Roswall nebo jak vystoupil na zasedání Rady pro zemědělství a rybolov v květnu 2025. Ovšem pro takové změny musí být dostatečný časový prostor, protože legislativní proces má svá pravidla. A samozřejmě musí mít dostatečnou podporu. A třebaže se Vám může zdát celé nařízení, jeho princip a nastavené mechanismy až absurdní, mají opravdu velkou podporu laické i části odborné veřejnosti v oblasti ochrany životního prostředí.
.............................................................................................................................................................................................................................
Paní inženýrko, děkuji Vám za rozhovor a doufám, že mohu za sebe i za Vás slíbit našim členům a čtenářům, že pokud se vyskytnou nějaké další nové stěžejní informace, že je společně prostřednictvím webových stránek ČLS, z. s. opět poskytneme.
Tazatel: Mgr. Martin Polívka, DiS., předseda České lesnické společnosti, z. s.
Respondent: Ing. Bc. Jana Čacká, ředitelka Národního lesnického institutu (NLI), pobočky v Jablonci nad Nisou